skip to main content

Palautetta sivustosta voi antaa Facebookissa tai Kuso- Kulkee palstalla.

Ja sit hei, sun kandee liittyy jäseneksi. Muistat vaan valita paikallisyhdistykseksi Hölkkäri On Web.

Scania 4GAjoneuvojen suojauksiin on kiinnitetty entistä enemmän huomiota ja syynä ovat kokemukset mm. Afrikasta, Irakista tai Afganistanista. Muutama vuosi sitten Afganistanin suomalaisen kriisinhallintajoukon partioajoneuvot vaihdettiin panssari-Mersuista etelä-afrikkalaisiin RG-32:iin.
Panssaroituja ajoneuvoja on ollut tarjolla aiemminkin, mutta nyt siviiliajoneuvojen suojausta on oikeasti tutkittu ja kehitetty. Teräksellä terästettyjen ajoneuvojen suurimpana haittapuolena on ollut tietysti paino. Painon hallintaan käytetään nykyään erilaisia kuitukomposiitteja. Tulevaisuudessa häämöttää nanoteknologian tuomat mahdollisuudet.
Ruotsalaiset Scania ja Åkers Krutbruk lähtivät liikkeelle uudesta ajattelutavasta. Nimekseen uusi tuote sai Scania 4G.

Ykkönen silmään ja kytkin ylös
Lähtökohtana Scanialla ja Åkers Krutbrukilla oli valmistaa ammattikäyttöön tehty kuorma-auto, joka pystyy suorittimaan sen tehtävän mihin se alunperin on tarkoitettukin.
Ruotsin vanhin yritys Åkers Krutbruk aloitti toimintansa ruutitehtaana 1500-luvulla. Viime vuosina se on keskittynyt suojausteknologian kehittämiseen ja valmistamiseen. Yritys on jo tehnyt kriisialueille tarkoitettuja liikkuvia työkaluja esimerkiksi Caterpillarin ja Volvon kanssa. Lisäksi ÅKB:n yhteistyökumppanina on suomalainen Patria, jonka 130:een Ruotsiin toimitettavien AMV:den suojauspaketista se vastaa.
Nykyajan vitsauksena kriisialueilla ovat eritoten tienvarsipommit. Iskuja tehdään myös ns. pehmeitä kohteita vastaan eli avustusjärjestöjen tai sotilaiden huoltokuljetuksia kohtaan.

Scania ja ÅKB löivät hynttyyt yhteen kehittäen kuorma-auton, jossa on käytännöllisyyden lisäksi korkea suojaustaso. Mallinimeksi valittiin Scania 4G. Linjauksina kumppaneilla oli valmistaa kuormuri, joka on

1) suojaustasoltaan huippuluokkaa
2) kustannustehokas
3) käytännöllinen
4) ei-sotilaallinen

Suojaavat rakenteet
Tuotteen pohjana on Scanian kuormurin hytti. Siihen Åkers tekee ulko- ja sisäpuoliset suojarakenteet. Alapuolelta suojaus on hoidettu muotoillulla pohjalevyllä, joka suuntaa altatulevan paineaallon hytin ohi. Hytin ulkopuolelle, muotoilujen sisään on piilotettu kuitupohjaista materiaalia, joka on vastaavaa paksua teräslevyä kevyempi ja antaa myös enemmän suojaa esimerkiksi sirpaleita tai kiväärikalibereita vastaan. Ohjaamon sisällä on suojaavaa materiaalia, joka ei "rikkoudu" iskussa, kuten normaalissa kuormurissa. Lisäksi kuljettaja ja kartanlukija istuvat erikoisvalmisteisilla penkeillä, jotka ovat tarkoituksenmukaiset vaikka yllä olisi koko taisteluvarustus. Istuimissa on viisipistevyöt ja tehokas iskunvaimennus.
Ohjaamossa on kiinnityspisteitä ja verkkoja, jolla irtotavara saadaan pysymään paikallaan. Mahdolliset radiot, gps:t ynnä muut kiinnitetään ohjaamoon tiukemmin kuin normaliin maantiejunaan.

Raha ratkaisee aina
Niinkuin kaikessa muussakin, niin raha on kalustohankinnoissa aina tiukilla. Scania ratkaisi asian ottamalla tuotantolinjaltaan tavallisen bulkkihyttinsä. Samanlaisen siis kuin maanteillämme nähdään. Kun tuote on kuin mikä tahansa hyllystä löytyvä kuormuri, niin ajoneuvon kustannuksetkaan eivät nouse korkeammiksi. Siihen käyvät kaikki samat varaosat kuin siviiliversioon, se ei vaadi erityishuoltoa ja mikä parasta, varaosien saatavuus ei tuota päänvaivaa. Esimerkiksi kokonainen valmis hytti saadaan Ruotsista toimitettua Afganistaniin 16 tunnissa, joten rikkoutunut ajoneuvo saadaan nopeasti takaisin töihin.

Kelpaa töihin
Tankeiksi panssaroiduissa ajoneuvoissa huonona puolena on ollut se, ettei niillä pysty enää kätevästi tekemään sitä työtä mihin ajoneuvot ovat alunperin tarkoitettu. Esimerkiksi näkyvyys ajoneuvosta ulos on ollut vaatimatonta - liikkuvuudesta tai hyötykuormasta puhumattakaan.
Koska kyseessä on kuitenkin tavallinen kuorma-auto, ei työvoimaakaan tarvitse erikoiskouluttaa kaluston suhteen.

Naamioitu siviiliksi
Provokatiivinen sotilasajoneuvo saattaa herättää ärtymystä paikallisen väestön keskuudessa tai herättää kapinallisjoukoissa liikaa kiinnostusta. Scania 4G on tavallisen näköinen auto, jonka vain ammattilainen erottaa suojatuksi ajoneuvoksi muutamista seikoista ja läheltä katsottaessa. Taka-ajatuksina valmistajilla olikin saada aikaan mahdollisimman vähän huomiota herättävä, jopa siis tylsä, kuormuri. Esimerkiksi avustusjärjestöt kaihtavat taisteluajoneuvon näköisiä keksintöjä. Tässä mielessä ruotsalaiset iskevät hyvään saumaan. Auto on tavallinen, mutta se myös provosoimatta suojaa henkilökuntaansa. Siihen saa tietysti valittua haluamansa värityksen - vaikka vaaleanpunaisenkin.

Scania kriisinhallinnan ytimessä
Ruotsalaiset ovat toimittaneet eri maiden armeijoille aiemminkin edellisen sukupolven suoja-Scanioita esimerkiksi Hollantiin. Uutta neljä-geetä on jo myyty "joihinkin Euroopan maihin". Maamiinoja, IED- tai RPG-iskuja vastaan suunniteltu ajoneuvo suojaa kalleinta omaisuutta, ihmishenkeä, erinomaisen hyvin.

Kuso Kulkee

In the service of peace