skip to main content

Palautetta sivustosta voi antaa Facebookissa tai Kuso- Kulkee palstalla.

Ja sit hei, sun kandee liittyy jäseneksi. Muistat vaan valita paikallisyhdistykseksi Hölkkäri On Web.

Usein kuulee sanottavan, että Lähi-itä muodostaa ruutitynnyrin. Ensimmäisen kerran jonkun alueen epävakaasta tilanteesta käytti nimikettä ”ruutitynnyri” Otto von Bismarck. Tuolloin hän viittasi Balkanin tilanteeseen. Bismarckin mukaan seuraava sota alueella alkaisi ”jostain kirotun tyhmästä asiasta”. Yhdenkaltaisuus Lähi-itään on, että mitättömän pieneltä vaikuttava välikohtaus saattaa ruutitynnyrissä leimahtaa suureksi konfliktiksi.

Poliittis-uskonnollinen soppa

Lähi-itä on poliittisesti hajanainen alue, jonka historiaa leimaavat sekä valtioiden väliset että niiden sisäiset väkivaltaiset konfliktit. Lähi-idän uskontojen ja poliittisten ryhmittymien monimuotoisuus kulminoituu Libanonissa, jossa käytännössä kaikki alueen uskontokunnat ovat edustettuina. Politiikka Libanonissa perustuu uskontokuntien jatkuvaan keskinäiseen tasapainoiluun.

Poliittinen pääjakolinja Libanonissa kulkee kahden liittoutuman välillä, joita eri uskontokunnat kannattavat. Lisäksi kannattajakuntia erottavat sosiaaliset tekijät. Länsimyönteistä 14. maaliskuuta -liittoumaa kannattavat keskimäärin varakkaammat libanonilaiset kuin syyrialaismyönteistä 8. maaliskuuta -liittoumaa. Shiialaisjärjestö Hizbollahin dominoima 8. maaliskuuta -liittouma muodosti hallituksen, kunnes maaliskuussa 2013 sunnimuslimeja edustava pääministeri Najib Mikati ilmoitti hallituksensa erosta. Pääministerin ero lisää Libanonissa vallitsevaa epävarmuutta aikana, jolloin naapurimaa Syyrian sisällissota aiheuttaa naapurimaissa huomattavia poliittisia paineita. Epävakaassa Libanonin tilanteessa etelänaapuri Israel on terästäytynyt mahdollisten konfliktien varalta.  Libanonin pohjoisosissa, Tripolin kaupungissa, sunnimuslimit ja šiialaisryhmittymä alaviitit ovat ajautuneet uusiin yhteenottoihin.

Suomalaiset rauhanturvaajat ovat Libanonissa kolmatta kertaa. Suomi on aiemmin osallistunut operaatioon vuosina 1982–2001 ja 2006–2007. Vuosi 2012 ja vuoden 2013 kevät ovat olleet rauhanturvaajille ja UNIFIL-operaatiolle varsin rauhallista aikaa. Rauhallisuudesta huolimatta Lähi-idälle on ominaista, että tilanne saattaa muuttua hyvin nopeasti. Edellinen vakava välikohtaus UNIFIL-operaation vastuualueella alkoi näennäisesti vaarattomasta puiden leikkuusta Libanonia ja Israelia erottavalla sinisellä linjalla.

Sotilaspappi pyhällä maalla

Saavuin operaatioon rauhanturvaajaksi marraskuussa 2012. Minulle oli sotilaspappina yllätys, kuinka hyvin kristinuskon ja islamin rinnakkaiselo sujuu libanonilaisten arjessa. Etelä-Libanon on osa raamatun historiallisia tapahtumapaikkoja; sekä paikalliset kristityt ja muslimit pitävät aluetta pyhänä maana. Lisäksi eri uskontokuntien edustajat suhtautuvat pääosin hyvin YK:n rauhanturvaajiin ja sotilastarkkailijoihin, vaikka tietyillä alueilla ilmenee omia jännitteitään.

Uskonnollisten johtajien kanssa tehdyn kanssakäymisen lisäksi sotilaspappi huolehtii myös rauhanturvaajien vapaa-ajan toiminnasta. Suomalaisilla rauhanturvaajilla on käytettävissään poikkeuksellisen kattavat palvelut. Yhteydenpidon koti-Suomeen mahdollistaa 24/7 käytössä oleva puhelinyhteys sekä internetin käyttömahdollisuus. Puolustusvoimat pitää huolen pojistaan ja tytöistään myös ilmaisilla palvelusvapaalennoilla, parturipalveluilla, jne. YK-operaatiossa rauhanturvaajat saavat 2,5 päivää kuukaudessa lomaa, mikä tarkoittaa käytännössä yhteensä kolmen viikon palvelusvapaata puolessa vuodessa.

Operaatio tarjoaa suomalaisille rauhanturvaajille mahdollisuuden antaa panoksensa rauhan turvaamiseksi pitkäaikaisella kriisialueella. ”Lontoonkielinen” Raamattu sanoo rohkaisevasti: ”How blessed are those who make peace,for it is they who will be called God's children!” (Matt. 5:9). Ehkä tämä pitää erityisen hyvin paikkansa Lähi-idän ruutitynnyrissä.

Kirjoittaja on suomalaisten rauhanturvaajien sotilaspappi

Kuso Kulkee

In the service of peace