Kirjoittaja Aihe: Treenausvinkkejä  (Luettu 18491 kertaa)

Poissa jets

  • HOWRY:n jäsen
  • Ylifasse
  • ****
  • Viestejä: 370
  • Si Vis Pacem, Para Bellum.
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #7 : Torstai, 4. Marraskuuta 2010, 13:15:27 ip »
SM(!!)-koiramme treenauksen tiimoilta tuli mieleen sellaista, että myös ruokailu ja muut kannattaa huomioida hyvin.

Jo päiviä ennen suoritusta, kannattaa alkaa täyttämään elektrolyyttivarantoja piripintaan ja ylikin.

Ja tottahan täälläkin jo tiedetään, että maitohapot ovat itseasiassa hyvästä, eikä pahasta. Hapot eivät vedä lihaksia kipeäksi tai muutakaan mitä ennen on luultu.

Tässä hieman lainausta:
Lainaus
Kolme vuotta sitten toisessa tanskalaistutkimuksessa osoitettiin, että maitohappo on oikeasti hyödyksi lihaksen väsyessä. Lihassolujen aktiivinen toiminta tuottaa solujen ulkopuolelle runsaasti kalium-ioneja. Kun kaliumioneja lisättiin tarkoituksellisesti, koeputkessa olevan lihaksen supistumisvoima heikkeni. Tekemällä ympäristöstä hapan supistumisvoima parani ja voima kasvoi.

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1180.html?genre=terveys&osannimi=liiku_ja_voi_hyvin&jutunid=2993
(googlata voi lisää)


Ja kun muutoin lihassolujen energiantuottoa ja aineenvaihduntaa tutkailee, voidaan päätellä, että tärkeintä on, että elektrolyyttejä ja energianlähteitä on riittävästi käytettävissä ja että lihasten aineenvaihduntaa saadaan piristettyä.

Tarkemmin ottaen tässähän käy niin, että lihassolut glykolyysin jälkeen alkavat käyttää sitä laktaattia hyväkseen (maitohappo muuttuu laktaatiksi). Eli alkuvaiheen ponnistusten jälkeen (ehkä 1-2 min lähdöstä) laktaatista otetaan lisäenergiaa ja happea. Tässä kaikessa auttavat runsaat elektrolyyttivarannot.

Jos nyt itse lähtisin juoksemaan cooperia, tekisin nykyisen tietämykseni valossa varsinaisen treenamisen lisäksi niin, että aloittaisin jo muutamaa päivää aiemmin tankkailemaan elimistöni elektrolyyttivarantoja, tietysti normaalisti sitten hieman enemmän syödenkin.

Itselleni kävi niin, että Kosovossa puolessa vuodessa Cooperin tulos parani sellaiset 450 metriä, mikä meikäläiselle on aika huima suoritus (sen jälkeen menin tupakalle). Tässä auttoi ystävällisen faitterikollegan tekemä hurja kuntosaliohjelma, jota sain tehtyä vaihtelevalla menestyksellä.

Ja Cooperissahan muuten kannattaa käyttää uusia hyperteknisiä lenkkareita. Kerran laskettiin, että parhaimmillaan sellaisilla voi saada 100-200m lisää tulokseen.
Si Vis Pacem, Para Bellum.

Poissa -ZZ-

  • HOWRY:n jäsen
  • Vanhempi Hiutale
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #8 : Sunnuntai, 20. Maaliskuuta 2011, 15:15:32 ip »
Mitkäs tälläset HyperSuper tekniset lenkkarit sit on??

Poissa Eskobastion

  • HOWRY:n jäsen
  • Hippeli
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #9 : Torstai, 31. Maaliskuuta 2011, 22:39:52 ip »
Mitkäs tälläset HyperSuper tekniset lenkkarit sit on??

Oisko ne niitä hinnat alkaen 150 eur kenkiä.

Itse aloitin tammikuussa harrastamaan liikuntaa pitkähkön tauon jälkeen. Ensimmäinen askel kohti uutta elämäntapaa oli kunnon kenkien osto ja markettilenkkarien unohtaminen. Voin allekirjoittaa väitteen siitä, että hyvät, kalliit kengät ovat kaiken A ja O. Ei ne auta pelkästään siinä testihetkellä, vaan auttavat nimenomaan harjoitusjakson aikana. Hyvät kengät vaimentavat iskua ja parantavat tekniikkaa kun jalat pysyvät oikeassa asennossa. Silloin kävely ja juoksu maittaa.




KFOR 03-04
KFOR 06-07
ISAF 11-12

doggystyle

  • Vieras
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #10 : Perjantai, 1. Huhtikuuta 2011, 13:11:28 ip »
Millaisissa lenkkareilla tuollainen lisäys tulee? Ostan heti sellaiset, tiettyjä malleja tai merkkejä? Mikä tekninen ominaisuus sen sitten aiheuttaa, jousto-ominaisuudetko pikemminkin vaimentamisen sijaan?

Poissa Eskobastion

  • HOWRY:n jäsen
  • Hippeli
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #11 : Perjantai, 1. Huhtikuuta 2011, 14:00:58 ip »
Millaisissa lenkkareilla tuollainen lisäys tulee? Ostan heti sellaiset, tiettyjä malleja tai merkkejä? Mikä tekninen ominaisuus sen sitten aiheuttaa, jousto-ominaisuudetko pikemminkin vaimentamisen sijaan?

No esim. joku Asics Gel Kayanot ovat hyvät. Mutta lenkkareita ei oikein voi suositella, jos ei tiedä kysyjän jalan ominaisuuksia. Esim. kyseinen täysvaimennettu kenkä on tehty henkilöille, joilla on pronaatiota (jalkaterän asento ei ole maahan tullessa ns. suorassa) ja eivät siten sovellu kaikkien käyttöön. Mutta voisin kuvitella, että henkilö, jolla on pronatoiva askel ja on aikaisemmin juossut neutraaleilla kengillä, voisi saada noilla sen 100-150 metriä lisää pituutta cooperin tulokseen.

Suosittelen jalkojen analysointia ja sopivinen kenkien valintaa asiantuntevassa urheiluliikkeessä.

http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika_perhe/urheilu/juoksukenka_taynna_tekniikkaa/fi_FI/juoksukenka_taynna_tekniikkaa/
« Viimeksi muokattu: Perjantai, 1. Huhtikuuta 2011, 14:09:41 ip kirjoittanut Eskobastion »
KFOR 03-04
KFOR 06-07
ISAF 11-12

Poissa daytona

  • Vanhempi Hiutale
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #12 : Perjantai, 1. Huhtikuuta 2011, 14:10:40 ip »
Ruokavaliolla tuotat kulutettavaksi tarkoitetun energiasi. Liikunnalla lisäät kulutustasi. On järjenköyhää hikoilla kilometrikaupalla kohti asettamaansa tavoitetta ja samalla jarruttaa kehitystä heikolla ruokavaliolla. Tekisi mieli väittää tämän suhteen olevan 60/40 ruokavalion ollessa suurempi lukuarvo.

Olen joskus ihmetellyt miksi krihahommiin pääsee matalemmalla coopertuloksella kuin vakituiseen työhön puolustusvoimille. Sitä kun kuvittelisi afganistanissa pälyilyn olevan fyysisesti raskaampaa kuin tutkakuvan tuijottaminen kallioluolassa. Toisaalta voiko ihminen olla tosissaan asiansa kanssa, jos hän ei jaksa juosta vähintään 2300m cooperintestissä. Suorituksena se ei ole edes mainitsemisen arvoinen. Minusta tätä seikkaa on asianmukaisesti painotettukin firman rekrysivuilla.

Poissa PARTURI

  • HOWRY:n jäsen
  • Supajatkojen Fasse
  • ***
  • Viestejä: 229
  • UNIFIL_98, ISAF_06, ISAF_08,ISAF_10
Vs: Treenausvinkkejä
« Vastaus #13 : Sunnuntai, 11. Syyskuuta 2011, 13:45:47 ip »
Puolustusvoimissa pysyy töissä matalammallakin tuloksella, kuin 2600  :D :D   Ei olisi hassumpi juttu,jos Cooper testin vaatimus vaihtelisi riippuen tehtävästä. Ehdottomana alarajana tietenkin 2300.
väkivalta lopettaa vittuilun